Jak osiągnąć dobrostan? 5 obszarów, o które musisz zadbać, by mieć lepsze życie.

Jak osiągnąć dobrostan? Chciałabym napisać: "jak najszybciej", ale co nagle, to po diable! Dlatego postanowiłam napisać Wam kilka słów o tym, co to jest dobrostan, dlaczego jest taki ważny i jak możecie o niego zadbać. 


Definicja dobrostanu, czyli o psychologii pozytywnej słów kilka

Chciałabym zacząć ten artykuł od definicji dobrostanu, ale... Nie jest to takie proste. Zacznę więc od tego, że dobrostan (z ang. wellbeing) to pojęcie znane z psychologii pozytywnej, czyli dziedziny psychologii, która zajmuje się dążeniem człowieka do spełnienia i rozwoju. Żeby nakreślić Wam nieco więcej, oddam na początek głos Martinowi Seligmanowi, który nazywany jest Ojcem psychologii pozytywnej. To psycholog, profesor University of Pennsylvania, twórca teorii wyuczonej bezradności i modelu PERMA, o którym za chwilę trochę więcej Wam opowiem. 

Seligman wygłosił w 2008 na TEDex świetną prezentację o kondycji współczesnej psychologii i choć minęło już ponad 11 lat, bardzo dobrze tłumaczy w tym wystąpieniu, jak rozpoczął swoje badania nad dobrostanem. Także tutaj Wam ją podrzucam, a potem zapraszam do aktualnych wniosków. Film potraktujcie jako punt wyjścia do dzisiejszego tematu i naukę o Teorii Szczęścia (to ważne, serio! Są polskie napisy). 

Jeśli nie interesują Was badania naukowe i podłoże tego, o czym piszę dalej, możecie od razu przejść do kolejnego akapitu.




Jak osiągnąć dobrostan? Zadbaj o 5 obszarów swojego życia

Skoro przegląd badań mamy za sobą, przechodzimy do konkretów. Z polskiego podwórka, prof. Czapiński proponuje "cebulową teorię szczęścia", w której zakłada, że w życiu człowieka istnieją 3 poziomy szczęścia: wola życia, ogólny dobrostan psychiczny i zadowolenie z konkretnych dziedzin życia. Dziś skupimy się na dobrostanie, gdzie dobrostan to pewien całościowy konstrukt, a nie chwilowa radość, czy stan uniesienia. Mówiąc więc o dobrostanie nie skupiamy się na czymś chwilowym, tylko stanie względnie stałym, na który mamy wpływ. Wg Seligmana na dobrostan składają się następujące czynniki:

Pozytywne emocje (P)
Zaangażowanie (E)
Pozytywne Relacje (R)
Sens i Znaczenie (M)
Osiągnięcia (A)

Żaden z nich nie definiuje bezpośrednio naszego dobrostanu, ale każdy jest jego składową. 

W odróżnieniu do Teorii Szczęścia, w której mierzalna była satysfakcja z życia, a celem jej wzrost, w Teorii Dobrostanu mierzy się pozytywne emocje, zaangażowanie, pozytywne relacje, znaczenie i osiągnięcia. Celem nie jest już podniesienie satysfakcji z życia, ale… Rozkwitanie, poprzez wzrastanie w tych pięciu aspektach. 

No to lecimy! 

Zadbaj o pozytywne emocje

Radość, satysfakcja, duma, wzruszenie – to tylko kilka przykładów pozytywnych emocji, które mogą pomóc Ci w osiąganiu dobrostanu. Szukaj w życiu okazji do ich przeżywania, także w prostych rzeczach – wyjściu do kina, na spacer, czy chwili dla siebie, żeby zrobić sobie relaksującą kąpiel. Wiem, że nie zawsze w życiu jest kolorowo, na codzień zmagamy się nieustannie z wieloma wyzwaniami i problemami. Pamiętaj, że nawet wtedy masz prawo do tego, żeby zrobić coś dla siebie. Nie da się żyć w nieustającym stresie i napięciu, bo ciało prędzej czy później samo upomni się o "odpoczynek" i położy Cię do łóżka z powodu choroby.

Otaczaj się dobrymi ludźmi i ucz się celebrować nawet najmniejsze radości. Po prostu sam stwarzaj okazje, żeby przeżywać pozytywne emocje! Możesz wzbudzić pozytywne emocje dotyczące przeszłości (np. poprzez wybaczanie), teraźniejszości (delektowanie się fizyczną przyjemnością) i przyszłości (poprzez optymizm, czy wzbudzanie nadziei). Przykładowe propozycje na dziś:
  • posłuchaj muzyki, która dobrze Cię nastroi. Oto moja playlista piosenek, które zawsze wprawiają mnie w dobry humor
  • taki akompaniament jest w sam raz do tego, żeby zacząć... Tańczyć! Mało co uwalnia endorfiny tak dobrze, jak aktywność fizyczna
  • przygotuj dobrą kolację i zjedz ją uważnie - bez telefonu w ręce, czy akompaniamentu telewizora
  • zastanów się, co fajnego od dawna chciałeś zrobić i.. Zaplanuj konkretnie zrobienie tego! Może chciałeś spróbować nowych zajęć fitness, albo poczytać jakieś lekkie romansidło dla przyjemności? A może marzy Ci się daleka podróż? 

Jak osiągnąć dobrostan? Zaangażuj się i poczuj flow!

Zaangażowanie to doświadczenie, w którym ktoś w pełni wykorzystuje swoje umiejętności, mocne strony i uwagę do wykonania trudnego zadania. Chodzi tu o zaangażowanie w jakąkolwiek wymagającą czynność, która sprawi, że stracisz poczucie czasu. Zajęcie, które pochłonie Cię tak bardzo, że wszystko inne przestanie się liczyć. Tak, stwarzaj okazje do tego, żeby regularnie wpadać w stan flow. Flow, czyli "przepływ" jest tak satysfakcjonujące, że ludzie chcą robić jakąś czynność tylko dla pobycia w stanie flow, nie ważny jest żaden inny skutek - nagrodą jest już sama aktywność. Może to być zarówno Twoje hobby, jak i Twoja praca – ważne, żeby angażowało Cię to na maksa i żebyś czerpał z tego ogromną radość. Regularnie!

Jak osiągnąć dobrostan? Pielęgnuj pozytywne relacje

Pozytywne relacje to fundament, na którym budujemy nasz dobrostan. Człowiek to istota społeczna, zwierzę stadne, do tanga potrzebuje zawsze partnera. Nie umiemy żyć w samotności, bo to od innych czerpiemy energię do życia i działania. Tak introwertycy, Wy przecież też potrzebujecie innych ludzi. Co możesz zrobić w tym punkcie? Zadbaj o jakość swoich relacji – z żoną, mężem, przyjaciółmi, rodzicami, czy dziećmi. Zamiast oglądania serialu wybierzcie się na spacer, zróbcie wspólnie deser, porozmawiajcie. Przytul się. Chwyć za rękę. Dbaj o relacje i buduj swoją sieć wsparcia. Bo gdy wszystko będzie się walić, to właśnie bliscy ludzie dadzą Ci poczucie bezpieczeństwa i sprawią, że będziesz miała powody do radości. 

Jak osiągnąć dobrostan? Nadaj życiu sens i znaczenie

Jaki sens ma Twoje życie? Do czego zostałeś stworzony? Nie chodzi mi o to, żebyś godzinami stawiał sobie filozoficzne pytania, ale odnalazł jakąś wyższą wartości w swoim życiu. Może to być wiara, rodzicielstwo, dla niektórych będzie to praca "z misją". Chodzi o to, byś miał w swoim życiu poczucie oddania wyższej sprawie niż… Ty sam. 

Jak osiągnąć dobrostan? Pracuj na swoje osiągnięcia

Czy będzie tu akapit o odhaczaniu kolejnych sukcesów i wielkiej karierze? Nie. To jest akapit o zawieszaniu poprzeczki i osiąganiu tego, co jest Twoim prawdziwym pragnieniem. O spełnianiu marzeń. Nie za wszelką cenę, nie po trupach. Zdrowo, z pełnym przekonaniem i wiarą we własne możliwości. Badania pokazują, że ludzie dążą do osiągania z powodu samego osiągania, nawet, jeśli nie zawsze prowadzi to do pozytywnych emocji, czy wzmacniania relacji.

To też akapit, który mówi: ruszaj tyłek, bo nic samo się nie zrobi! Marzenia nie spełniają się za pomocą machnięcia magicznej różdżki, tylko trzeba sobie na nie zapracować. Jeśli masz poczucie, że kiepsko z Twoimi osiągnięciami, wypisz na kartce wszystkie sukcesy z ostatnich 5 lat. A teraz zapisz 3 rzeczy, które chciałabyś osiągnąć i… Działaj! Rozpisz plan, O wykorzystywaniu swoich talentów w planowaniu i osiąganiu celów będę pisać więcej w Pozytywnym Newsletterze, więc jeśli masz ochotę dołączyć do cotygodniowego listu z ćwiczeniami i zadaniami "ku lepszemu życiu", możesz zapisać się tutaj.

Dotarłam wczoraj do artykułu z 2018 roku, w którym prof. Seligman zastanawia się jeszcze nad dodaniem dwóch czynników: zdrowia fizycznego i kontroli. Będę śledzić sprawę na bieżąco i dam Wam znać ;) 

Natik zdobywca!

Czy recepta na szczęście jest naprawdę aż tak prosta?

Spojrzenie na szczęście jako dobrostan pomaga racjonalnie i dość wymiernie określić, jak to jest u nas z tym szczęściem. Poziom każdego z tych 5 obszarów ocenia się oddzielnie, jednak gdyby je wszystkie dodać, suma odczuwania dobrostanu byłaby większa niż 5 (im więcej, tym większa siła). 

Pomyśl też o tym, że odczuwanie dobrostanu jest super nie tylko dlatego, że po prostu dobrze się czujesz - udowodniono wiele innych pozytywnych skutków, bo osoby z wyższym poziomem dobrostanu:

- Osiągają lepsze wyniki w pracy
- Mają bardziej satysfakcjonujące relacje
- Są bardziej współpracujący
- Mają silniejszy układ odpornościowy
- i lepsze zdrowie fizyczne
- Żyją dłużej!
- Mają zmniejszoną śmiertelność sercowo-naczyniową
- Mają dużo mniej problemów ze snem
- To samo dotyczy wypalenia zawodowego
- Cechują się większą samokontrolą
- Mają lepszą samoregulację i umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- Są bardziej prospołeczne

To jak, chyba warto zadbać o swój dobrostan?
---
Spodobał Ci się ten post? Będzie mi  miło jeśli podzielisz nim na Facebooku, albo  zostawisz komentarz :) Danie lajka nic Cię nie kosztuje, a dla mnie to znak, że doceniasz moją pracę.  Zapraszam Cię również na mój facebook'owy fanpage. 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz