Dobry pilot, czyli jaki? Zobacz jak talenty Gallupa pomagają mi w pracy!

Talenty Gallupa to zagadnienie stosunkowo młode - pierwsze narzędzie do badania talentów powstało w 1999 roku i zostało stworzone przez Don'a Cliftona, dziadka psychologii pozytywnej i ojca podejścia bazującego na mocnych stronach. Ale chwila - jak to co piszę, ma się w ogóle to pracy pilota? Ano, ma się i to bardzo bardzo.


Jaki powinien być pilot wycieczek? Jak zostać pilotem incentive? Jeśli dostaję od Was pytanie, które nie dotyczy Erasmusa albo Walencji, w 95% jest to właśnie jedno z tych dwóch pytań. Kilkukrotnie opowiadałam już o tym w ramach wpisów gościnnych, czy wywiadów, dlatego najwyższy czas, żebym na te - i kilka innych pytań - odpowiedziałam Wam, moi drodzy. No to jedziemy!

Pilot wycieczek, czyli kto?

Po deregulacji zawodu w 2013 roku jedyne wytyczne dotyczące zawodu pilota są następujące: musi mieć skończone 18 lat, posiadać wykształcenie minimum średnie i nigdy nie być karanym za przestępstwa umyślne lub inne popełnione w związku z wykonywaniem zadań przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek.

Przy okazji - pilot to zupełnie inna rola niż przewodnik, czy rezydent. Ten ostatni jest przez dłuższy czas w jednym miejscu i pracuje stacjonarnie, odpowiadając za turystów przyjeżdżających do konkretnych hoteli. Przewodnik z kolei musi mieć licencję i ogromną wiedzę, ponieważ to on opowiada o danym miejscu, które zwiedzamy. Na koniec pilot - to osoba, która odpowiada za realizację planu wyjazdu na miejscu. Współpracuje więc mocno z przewodnikami (nieraz ich tłumaczy, jeśli nie są polskojęzyczni), hotelami i wszystkimi podwykonawcami na miejscu. Konieczna jest zatem znajomość języka angielskiego w stopniu biegłym, każdy kolejny język jest dodatkowym atutem.

Czasem pilot pracuje w większym zespole pilotów - szczególnie zdarza się to w przypadku wyjazdów firmowych, gdy obsługujemy bardzo duże grupy (nawet 200, 300 osobowe!). Wtedy praca rozkłada się na kilka osób, a odpowiedzialny za wszystko jest główny pilot prowadzący lub koordynator wyajzdu (zatem do obowiązków dochodzi też zarządzanie zespołem pilotów).

Jeszcze jedna sprawa - w moim przypadku praca pilota dotyczy jednej, wąskiej grupy, mianowicie wyjazdów incentive. O pracy pilota wyjazdów firmowych pisałam kiedyś tutaj.

Cechy dobrego pilota

Okej, skoro macie już jasny obraz czym różni się praca pilota od innych terenowych ról w branży turystycznej, teraz kilka słów o tym, jakie cechy charakteryzują dobrego pilota. A jest ich całkiem sporo:
  • OTWARTOŚĆ - na ludzi, kultury, sytuacje, dosłownie na wszystko. Pracując na całym świecie zderza się dosłownie ze wszystkim, w każdej odmianie. Tak, otwarta i tolerancyjna głowa is a must.
  • ASERTYWNOŚĆ - bez tego ani rusz. Pilot jest odpowiedzialny za całą grupę, więc jego decyzje  muszą być jego. Gdyby dał sobie wchodzić na głowę, nie byłoby zbyt dobrze.
  • KOMUNIKATYWNOŚĆ - praca 24h na dobę z ludźmi to nieustające nawiązywanie kontaktów i prowadzenie rozmów, zarówno z klientami, jak i współpracownikami. Nie wyobrażam sobie pilota, który nie lubi dużo gadać (z sensem). 
  • UMIEJĘTNOŚĆ NEGOCJACJI - oj uwierzcie mi, przydatne to jak mało co. Negocjuje się na wyjazdach wiele: nową salę na wyłączność dla grupy, bo ta, którą hotel sam Ci zaoferował, na godzinę przed eventem została odwołana (prawdziwy przypadek z Kuby), godzinę przyjazdu autokaru, który ma być wg planu o 6:30, ale to Jamajka, więc o 6:30 kierowca pewnie dopiero się obudzi. I weź go tu przekonaj, że ma być inaczej! Z klientami też się negocjuje, najczęściej czas wolny na wycieczkach
  • ODPORNOŚĆ NA STRES i DZIAŁANIE POD JEGO WPŁYWEM - wszystko dzieje się szybko i pod presją: czasu i osób patrzących jak reagujesz na każdą najdrobniejszą rzecz. Opanowanie to podstawa.
  • OPANOWANIE - kiedy masz ochotę albo: krzyknąć i przekląć tak głośno, że usłyszeliby Cię na drugim końcu świata, albo po prostu upaść na krzesło z osłabienia, bo z powodu klienta opadło Ci wszystko, co mogło, musisz uśmiechnąć się jeszcze szerzej i ze spokojem odpowiedzieć. Ło matko, to jest czasem tak trudne, że głowa mała!
  • KREATYWNOŚĆ - jak się wali, pali i wszystko sypie, pomysłami trzeba rzucać jak z rękawa. Któryś w końcu zadziała.
  • CHĘĆ CIĄGŁEJ NAUKI - pilot wyjazdów firmowych często zmienia kraje, do których lata, więc na bieżąco musi chcieć się uczyć i dużo czytać. Choć w tym punkcie nie mam na myśli tylko wiedzy o danym kraju, bo każda nowa umiejętność może się w pracy przydać.

Talenty Gallupa w pracy pilota wycieczek

Ponieważ jestem psychologiem, zajmuję się głównie psychologią pozytywną i pracuję w oparciu o narzędzie do diagnozy talentów, chcę teraz pokazać Wam temat w podejściu opartym o mocne strony, czyli o tym, o czym opowiadałam na pierwszym instagramowym live.

Każdy z nas ma wrodzone talenty. Tak, Ty też. Być może nie wiesz, jakie one są, a może pewne zachowania są dla Ciebie tak naturalne, że w ogóle nie postrzegasz ich przez pryzmat talentów. Gdy uświadomiłam sobie, że zestaw talentów, które posiadam, jaki te dominujące powtarzają się u 1:33 MILIONÓW osób, uznałam, że coś musi być na rzeczy. Zaczęłam nad nimi pracować i wyciągać najwięcej, ile się da.

Wiecie, dlaczego tak lubię swoją pilocką pracę? Między innymi dlatego, że wykorzystuję w niej wszystkie swoje dominujące talenty! A gdy korzystamy z talentów (lub są już naszymi mocnymi stronami), jesteśmy zaangażowani w swoją pracę 6x bardziej (a to z kolei prowadzi do flow, a wiemy, że działanie we flow jest super!). Wzrasta też poziom naszego subiektywnego odczuwania szczęścia i to aż trzykrotnie! Same plusy, prawda?

Moje 5 dominujących talentów:

No dobra, pewnie jesteście ciekawi, jakie ja mam te 5 dominujących talentów wg Gallupa. Już Wam je przedstawiam i zamiast definicji podaję przykład, jak działają w mojej pilockiej pracy.

Maksymalista - stawiam na najwyższą jakość. Nie interesuje mnie "dobrze wykonana robota". Jak coś robię, to na 100% i jeszcze dorzucam coś od siebie. Klient dużo płaci, powinien więc otrzymać serwis w najlepszym możliwym wydaniu. 

Strateg - zawsze myślę krok do przodu. Zadaję cobie pytania "a co jeśli...?" i od razu próbuję przygotować się na taką ewentualność. Mam też plan B. A jeśli i on zawiedzie, uruchamiam kolejne dwa talenty.

Odkrywczość - po angielsku ideation, co od razu przywołuje na myść "idea", czyli pomysł. A to od razu łączy się z kreatywnością, o której pisałam wcześniej. Z otwartością również.

Elastyczność - co chwila zmieniające się warunku pracy? 3 różne kierunki w miesiąc? Koczowanie na lotnisku? A cóż to za problem, jak się jest elastycznym? ;)

Dowodzenie  - drugi talent z top5 z domeny wywierania wpływu na innych. Oj przydaje się bardzo. Szczególnie przy koordynacji wielkich projektów i dużych grup.

Gdy dowiedziałam się, jakie mam dominujące talenty, nie byłam jakoś specjalnie zachwycona. Po pierwsze dlatego, że nie bardzo postrzegałam je w kategoriach talentów, czegoś "ekstra". Po drugie byłam przekonana, że każdy tak ma i czym tu się w ogóle podniecać. Gdy zaczęłam jednak przyglądać się im w codziennym życiu, wyłapywać pewne swoje zachowania, a potem nad nimi pracować, zobaczyłam, jak bardzo świadomość swoich talentów i mocnych stron pomaga w pracy i codziennym działaniu. Dziś patrzę na moją dominującą piątkę i myślę sobie, że to rewelacyjny zestaw talentów, który bardzo, ale to bardzo pomaga mi w pracy pilota.

Wpis ten powstał jako podsumowanie naszego spotkania live 23 maja na Instagramie. Dziękuję Wam za super ciepłe przyjęcie i już zapowiadam, że kolejny psychologiczno - podróżniczy live odbędzie się w czerwcu! Wypatrujcie informacji na instagramie.

A jeśli zainteresowało Cię zagadnienie talentów, chciałbyś zrobić test Gallupa, czy w ogóle poczytać o psychologii pozytywnej, zapraszam Cię do mojego drugiego miejsca w sieci.
---
Spodobał Ci się ten post? Będzie mi  miło jeśli podzielisz nim na Facebooku, albo  zostawisz komentarz :) Danie lajka nic Cię nie kosztuje, a dla mnie to znak, że doceniasz moją pracę.  Zapraszam Cię również na mój facebook'owy fanpage. 

Brak komentarzy :

Publikowanie komentarza